Počítačové praktikum 1
Čítajte aktuálne oznamy
Priebezne hodotenie protokolov studentov z mojich skupin
Cieľ predmetu
Metódou počítačových experimentov lepšie pochopiť správanie sa rozličných fyzikálnych systémov a súčasne zvládnuť elementárne techniky počítačovej fyziky.
Stručná osnova predmetu
V priebehu semestra študent vykoná do 10 komplexných počítačových experimentov. Základná programová štruktúra
experimentov bude predpripravená, úlohou študenta bude vykonať potrebné modifikácie kľúčových uzlov programu,
vykonať simulácie pri vhodnej voľbe parametrov a vyhodnotiť získané dáta. Úlohy budú z oblasti mechaniky,
molekulovej a štatistickej fyziky, elektriny a magnetizmu, optiky a jadrovej fyziky
Potrebné predbežné znalosti
Po formálnej stránke sa nepožaduje absolvovanie nejakého konkrétneho predmetu, aby sa nezabránilo účasti
študentov, ktorí potrebné minimálne znalosti získali samostatne. Prakticky je však potrebná znalosť
úvodného kurzu fyziky na úrovni mechaniky a náuky o elektrine a magnetizme. Znalosti na úrovni slušnej maturity
z fyziky by však mali byt tiež postačujúce. Z matematiky treba čosi ako jednosemestrálny kurz analýzy.
Predpokladá sa znalosť programovania, v podstate v ľubovoľnom vyššom jazyku. Programovať sa síce bude v Jave
ale v podstate pôjde viac menej o úpravy pripravených programov, na čo stačí intuitívne narábanie s
konštrukciami Javy.
V školskom roku 2012/2013 došlo k zmene, v úvodnom kurze programovania sa prednáša c++ a nie Java. Preto jedno cvičenie bude venované
základom jazyka Java. Pripravená je preznentácia, môžete si ju pozrieť v PowerPointe JavaQuickInfo.pptx
alebo OpenOffice JavaQuickInfo.odp.
V prezentácii (aj .pptx aj .odp) je aj zvukový doprovod u každého slajdu, spustí sa kliknutím na ikonu reproduktora. Rozdiel je v tom, že v prezentácii
.pptx su zvukové súbory imbedovane do súboru .pptx, takže keď si ho stiahnete k sebe, budete mať aj zvuk. odp protokol nevie imbedovať zvukové súbory,
tie su samostatne na html stránke, takže keď si stiahnete len .odp súbor na svoj lokál, nebudete mať zvuk, ak nebudete mať prístup na internet.
Zdrojáky príkladov použitých v prezentácii je možné stiahnuť tu.
Je tiež dobre prečítať si niečo o princípoch
objektového programovania, napríklad z materiálov na sprievodnom CD.
Podrobnejší sylabus
Zadania úloh na jednotlivé týždne budú špecifikované dynamicky v priebehu semestra a budú prístupné na webe, a to
vždy na aktuálny týždeň a na jeden týždeň dopredu, aby ste sa mohli včas pripraviť. Rámcový popis úloh sa nachádza v druhej časti
skrípt
K zadaniam jednotlivých úloh sa dostanete cez stránku: Hlavná stránka úloh
Zásady hodnotenia predmetu
Predovšetkým si treba uvedomiť, že hodnotenie predmetu vychádza zo štruktúry 100/0, teda celé hodnotenie
je založené na práci počas semestra, a to na vyhodnotení odovzdaných protokolov z jednotlivých cvičení. Celkovo bude treba vypracovať 8 protokolov.
- Protokoly sa odovzdávajú v elektronickej forme e-mailom na adresu a spôsobom, ktorý určí konkrétny cvičiaci
a to najneskôr do 14 dní od príslušného cvičenia. Neskôr odovzdané protokoly nebudú akceptované. Prípady
doloženého dlhšieho ochorenia budú riešené individuálne. Protokol možno poslať iba raz s výnimkou zjavných technických problémov. Po zverejnení
hodnotenia nie sú dovolené žiadne úpravy a opravy.
- Účasť na cvičeniach je povinná. Sankcia za neúčasť je nasledovná. Študent, ktorý sa nezúčastní cvičenia,
na ktorom sa rieši nejaká úloha, ale odovzdá príslušný protokol v termíne, môže byť cvičiacim preskúšaný
pri počítači, aby predviedol detailne, ako postupoval pri riešení, a tak dokumentoval, že protokol vypracoval on a nie
niekto iný. Ak cvičiaci posúdi jeho vystúpenie pri počítači ako nedostatočné, môže byť príslušný protokol hodnotený ako
neuznaný, hoci je inak správne vypracovaný. Rovnaká ťarcha dokumentovania vlastnej spôsobilosti riešiť daný problém
leží aj na tom, kto odovzdáva náhradný protokol v opravnom termíne alebo žolíkový protokol (viď nižšie).
- Každý protokol bude bodovo ohodnotený s maximom 10 bodov. Protokol sa hodnotí ako uznaný ak získa aspoň 4 body
- Predmet bude hodnotený ako nevyhovel (Fx) ak študent nezíska aspoň 6 uznaných protokolov.
- Ak v zmysle predchádzajúceho kritéria študent vyhovel, bude výsledné hodnotenie stanovené počtom získaných
bodov podľa stupnice: nad 80% bodov A, nad 70% bodov B, nad 60% bodov C, nad 40% bodov D, inak E.
- Pretože platný študijný poriadok umožňuje (značne nelogicky vo vzťahu k praktikám) opravné možnosti pri hodnotení
stupňom Fx, bude možnosť opravy poskytnutá takto: Namiesto každej chýbajúcej úlohy bude študentovi zadaná alternatívna úloha, spravidla náročnejšia ako základná úloha, ktorú možno vypracovať individuálne a protokol odovzdať k
času stanovenému ako opravný termín. Odovzdané úlohy alternatívne úlohy sa pripočítajú k úlohám odovzdaným
v normálnych termínoch a celok bude hodnotený podľa rovnakých zásad (teda celkovo minimum 6 uznaných, rovnaká bodová
stupnica).
Sprievodné materiály
Ako podporu pre Počítačové praktikum 1 sú pripravené skriptá, ktoré sa sústreďujú najmä na
popis potrebnej infraštruktúry, teda knižničných programov a metodiku spracovania dát a niektoré mierne
pokročilejšie techniky programovania. Ďalšia odporúčaná literatúra sa nachádza na sprievodnom CD,
ktoré si môžte stiahnuť a napáliť z tohto iso súboru alebo jeho obsah môžete prezerať
online tu .
Sprievodné CD obsahuje
- instalácie knižníc pocprak a Jaida potrebných, ak chcete pracovať na svojom počítači doma
- instalačné súbory Javy a editora SciTE pre Windows aj linux
- skriptá v elektronickej forme
- viacero referenčných materiálov (elektronické knihy a tutoriály) k Jave
- API dokumentáciu ku knižniciam pocprak a Jaida
- viacero referenčnýh materiálov k linuxu