ZÚČASTNIŤ SA NA ŠTUDENTSKEJ ANKETE ALEBO TO NESTOJÍ ZA TO?
=============================================================
(Napísané v októbri 2010.
Odvtedy sa anketa už konala viackrát,
na konci školského roku 2010-11, účasť bola 42%,
na konci zimného semestra 2011-12, s účasťou 49%,
na konci letného semestra 2011-12, s účasťou 37%,
na konci zimného semestra 2012-13, s účasťou 46%,
na konci letného semestra 2012-13, s účasťou 39%,
na konci zimného semestra 2013-14, s účasťou 48%,
na konci letného semestra 2013-14, s účasťou 32%,
na konci zimného semestra 2014-15, s účasťou 41%,
na konci letného semestra 2014-15, s účasťou 33%,
na konci zimného semestra 2015-16, s účasťou 37%,
na konci letného semestra 2015-16, s účasťou 31%,
na konci zimného semestra 2016-17, s účasťou 52%,
a nie všetko z toho, čo tu píšem, je stále tak.
Ale dosť vecí platí a preto tu tento text ponechávam.
Jednu vec som pridal v októbri 2015. Čítajte ďalej, zistíte, ktorú.)
Túto otázku si asi kladú mnohí z vás
(ktorí o ankete vedia :-).
Oficiálne údaje o účasti ukazujú, že v dlhodobom priemere
VIAC NEŽ DVE TRETINY
študentov usudzuje, že to za to
NESTOJÍ.
Zdá sa, že študentom napríklad nijako neprekáža,
ŽE SA NAPOSLEDY KONALA ZA ZIMNÝ SEMESTER 2008/2009
Keďže sa ma na môj názor na tento problém nikto nepýtal, považujem za svoju
morálnu a ľudskú povinnosť odpovedať.
Moja odpoveď znie:
Myslím si, že tento postoj k ankete je
NESPRÁVNY
a pre úroveň výuky na tejto fakulte bude mať (a už aj má!)
VEĽMI ZHUBNÝ VPLYV.
Myslím si, že ankety sa
TREBA
zúčastňovať
V ČO NAJHOJNEJŠOM POČTE,
jej vyplneniu treba venovať náležitú pozornosť a že sa treba brániť
SNAHÁM O JEJ PARALYZOVANIE
zrušením prístupu všetkých študentov a učiteľov k jej výsledkom
(pozri bod 3.
tejto zápisnice a bod 4.
tejto a
tejto zápisnice).
(Pridané v októbri 2015: zatiaľ najrazantnejší reálny krok v tomto smere
je ale v
tejto
zápisnici na str. 5 celkom dolu !!!)
Keď som sa o tejto téme párkrát bavil so študentmi, prekvapilo ma,
že naozaj si veľa z nich myslí, že anketa nemá žiaden význam.
Hlavný argument znel takto:
"S jej výsledkami sa
AJ TAK NIČ NEROBÍ.
Aj tí "najhorší" učitelia stále učia ďalej akoby sa nič nestalo, nemá to na nič vplyv.
Preto nebudem strácať čas a využijem ho na niečo užitočnejšie."
Podľa mňa je táto argumentácia (CELKOVO, po zrátaní VŠETKÝCH plusov a mínusov)
VEĽKÝM OMYLOM.
JE
síce pravda, že s výsledkami sa
NAOZAJ
nič hmatateľné nerobí. To, či niekto dopadá dlhodobo v ankete katastrofálne alebo hviezdne
nemá napríklad ani najmenší vplyv na jeho finančné ohodnotenie.
(A keď už, tak nepriamo skôr opačný, ako by dal zdravý rozum - poctivá príprava
na výuku si vyžaduje čas a toho je potom menej
na "skutočne hodnotné" činnosti (ktoré nemajú samozrejme s výukou nič spoločné; veď prečo by V ŠKOLE mali mať).)
Byť dobrým učiteľom sa nepovažuje za nič povšimnutiahodné. ,,Šikovní" chcú učiť čo najmenej (ideálne nič).
Nosí sa názor, že "učiť môže (a samozrejme vie) každý".
Každý je (čo sa týka učenia!) kedykoľvek dokonale nahraditeľný kýmkoľvek iným.
Celý učiteľský výkon sa redukuje na jedno jediné číslo,
MNOŽSTVO
odučených študentohodín.
(Treba ale priznať vnútornú konzistentnosť tohoto postoja - aj vedecký výkon sa dominantne redukuje na jedno číslo,
na výšku získaných grantov a hodnotenie sa nezdržiava nepodstatnými detailami,
napríklad aká je RÁDOVÁ suma, za ktorú sa v DANOM ODBORE dá robiť dobrá veda).
Toto všetko je pravda.
NAPRIEK TOMU
si však myslím, že anketa
MÁ VEĽKÝ VÝZNAM
a že jej význam bude o to väčší, o čo väčšie percento študentov sa jej zúčastní.
Sú na to, podľa mňa, minimálne tieto dôvody:
-
1. Samotná skutočnosť, že výsledky ankety (vrátane slovných komentárov) sú
VEREJNE DOSTUPNÉ
(aj keď len pre študentov a zamestnancov našej univerzity)
vytvára na učiteľov nezanedbateľný a
ZDRAVÝ TLAK
a do značnej miery drží na uzde niektorých ,,učiteľov" v konaní psích kúskov rôzneho druhu.
Číselná hodnota tohoto tlaku
(meria sa v psychopascaloch)
sa dá u konkrétneho učiteľa celkom dobre odhadnúť z vehemencie, s akou šíri názor
o nezmyselnosti ankety.
(Toto platí teraz, ale dlho už nemusí, pozri ešte raz bod 3.
tejto
zápisnice, spomínanej vyššie.
Vidno, že namiesto smerovaniu k NAOZAJ VEREJNEJ dostupnosti
výsledkov ankety,
na čo našli odvahu napríklad
na stránke
pražskej fakulty jadrového inžinierstva ČVUT, je u nás snaha o likvidáciu
ešte aj tej našej vnútornej.)
Pozitívnym hodnotením učenia, ktoré si to podľa nás zaslúži, také učenie (a učiteľov) účinne podporujeme.
-
2. Anketa je
JEDINÝ
reálny (a potenciálne veľmi silný!) nástroj v rukách študentov, ktorým môžu ovplyvňovať "vonkajšie" podmienky
KVALITY svojho vzdelávania
(to, KTO a AKO ich učí; "vnútorné" podmienky ovplyvňujú svojou vlastnou
prácou
a do značnej miery tým môžu kompenzovať zanedbanie starostlivosti
o "vonkajšie" podmienky :-).
Účinnosť tohoto nástroja je ale priamo úmerná percentuálnej účasti:
Nízka účasť znamená dobrovoľné vzdanie sa tohoto silného nástroja
a v konečnom dôsledku nezáujem o kvalitu svojho vzdelania.
(Podobne ako nízka účasť vo voľbách znamená, že (ne)voličom je jedno,
kto im bude vládnuť a v akej krajine budú žiť.)
-
3. Pri typickej tretinovej
(a často aj podstatne menšej)
účasti sa dá aj na katastrofálne výsledky učiteľa v ankete veľmi ľahko argumentovať,
že tieto výsledky sú
"ŠTATISTICKY IRELEVANTNÉ"
(a preto sa z nich nebudú vyvodzovať žiadne dôsledky).
Táto argumentácia by sa výrazne sťažila, ak bolo účasť vysoká.
Ak by dosiahla povedzme 95 percent, jej výsledky by sa už jednoducho NEDALI IGNOROVAŤ!
-
4. Anketa má veľký význam
AJ PRE UČITEĽA
(presnejšie pre tých, ktorí majú záujem na sebe pracovať). Poskytuje mu dôležitú a prepotrebnú
SPäTNÚ VäZBU.
Učiteľ samozrejme má aj iné zdroje spätnej väzby
(ak aj skúša to, čo prednášal, tak vidí veľmi dobre, čo prípadne napáchal, ak napáchal),
ale anketa, najmä ak študenti pridajú k číslam aj slovný komentár, je jeden
z najúčinnejších kanálov.
-
5. V ankete sa hodnotí aj spokojnosť s inými vecami na fakulte - s knižnicou,
so študijným oddelením apod.
Pre ne platí to isté, čo som spomenul vyššie.
Najbližšie rád odpoviem aj na ďalšie otázky, ktoré mi nikto nepoloží.
Marián Fecko
P.S.: Moje dvere (F2 107) a moja e-mailová schránka (fecko at fmph.uniba.sk) sú otvorené pre každého,
kto má chuť pobaviť sa na túto tému
(a prípadne ma presvedčiť, že a v čom sa mýlim, čo vopred nemôžem vylúčiť).