ZÚČASTNIŤ SA NA ŠTUDENTSKEJ ANKETE ALEBO TO NESTOJÍ ZA TO?

=============================================================


(Napísané v októbri 2010.
Odvtedy sa anketa už konala viackrát,
na konci školského roku 2010-11, účasť bola 42%,
na konci zimného semestra 2011-12, s účasťou 49%,
na konci letného semestra 2011-12, s účasťou 37%,
na konci zimného semestra 2012-13, s účasťou 46%,
na konci letného semestra 2012-13, s účasťou 39%,
na konci zimného semestra 2013-14, s účasťou 48%,
na konci letného semestra 2013-14, s účasťou 32%,
na konci zimného semestra 2014-15, s účasťou 41%,
na konci letného semestra 2014-15, s účasťou 33%,
na konci zimného semestra 2015-16, s účasťou 37%,
na konci letného semestra 2015-16, s účasťou 31%,
na konci zimného semestra 2016-17, s účasťou 52%,
a nie všetko z toho, čo tu píšem, je stále tak.
Ale dosť vecí platí a preto tu tento text ponechávam.
Jednu vec som pridal v októbri 2015. Čítajte ďalej, zistíte, ktorú.)

Túto otázku si asi kladú mnohí z vás (ktorí o ankete vedia :-).
Oficiálne údaje o účasti ukazujú, že v dlhodobom priemere

VIAC NEŽ DVE TRETINY

študentov usudzuje, že to za to

NESTOJÍ.

Zdá sa, že študentom napríklad nijako neprekáža,

ŽE SA NAPOSLEDY KONALA ZA ZIMNÝ SEMESTER 2008/2009


Keďže sa ma na môj názor na tento problém nikto nepýtal, považujem za svoju morálnu a ľudskú povinnosť odpovedať.
Moja odpoveď znie: Myslím si, že tento postoj k ankete je

NESPRÁVNY

a pre úroveň výuky na tejto fakulte bude mať (a už aj má!)

VEĽMI ZHUBNÝ VPLYV.

Myslím si, že ankety sa

TREBA

zúčastňovať

V ČO NAJHOJNEJŠOM POČTE,

jej vyplneniu treba venovať náležitú pozornosť a že sa treba brániť

SNAHÁM O JEJ PARALYZOVANIE

zrušením prístupu všetkých študentov a učiteľov k jej výsledkom (pozri bod 3. tejto zápisnice a bod 4. tejto a tejto zápisnice).
(Pridané v októbri 2015: zatiaľ najrazantnejší reálny krok v tomto smere
je ale v tejto zápisnici na str. 5 celkom dolu !!!)
Keď som sa o tejto téme párkrát bavil so študentmi, prekvapilo ma, že naozaj si veľa z nich myslí, že anketa nemá žiaden význam.
Hlavný argument znel takto: "S jej výsledkami sa

AJ TAK NIČ NEROBÍ.

Aj tí "najhorší" učitelia stále učia ďalej akoby sa nič nestalo, nemá to na nič vplyv.
Preto nebudem strácať čas a využijem ho na niečo užitočnejšie."
Podľa mňa je táto argumentácia (CELKOVO, po zrátaní VŠETKÝCH plusov a mínusov)

VEĽKÝM OMYLOM.

JE

síce pravda, že s výsledkami sa

NAOZAJ

nič hmatateľné nerobí. To, či niekto dopadá dlhodobo v ankete katastrofálne alebo hviezdne nemá napríklad ani najmenší vplyv na jeho finančné ohodnotenie.
(A keď už, tak nepriamo skôr opačný, ako by dal zdravý rozum - poctivá príprava na výuku si vyžaduje čas a toho je potom menej
na "skutočne hodnotné" činnosti (ktoré nemajú samozrejme s výukou nič spoločné; veď prečo by V ŠKOLE mali mať).)
Byť dobrým učiteľom sa nepovažuje za nič povšimnutiahodné. ,,Šikovní" chcú učiť čo najmenej (ideálne nič).
Nosí sa názor, že "učiť môže (a samozrejme vie) každý". Každý je (čo sa týka učenia!) kedykoľvek dokonale nahraditeľný kýmkoľvek iným.
Celý učiteľský výkon sa redukuje na jedno jediné číslo,

MNOŽSTVO

odučených študentohodín.
(Treba ale priznať vnútornú konzistentnosť tohoto postoja - aj vedecký výkon sa dominantne redukuje na jedno číslo,
na výšku získaných grantov a hodnotenie sa nezdržiava nepodstatnými detailami,
napríklad aká je RÁDOVÁ suma, za ktorú sa v DANOM ODBORE dá robiť dobrá veda).
Toto všetko je pravda.

NAPRIEK TOMU

si však myslím, že anketa

MÁ VEĽKÝ VÝZNAM

a že jej význam bude o to väčší, o čo väčšie percento študentov sa jej zúčastní. Sú na to, podľa mňa, minimálne tieto dôvody: