Marián Fecko: Zopár poznámok inšpirovaných výsledkami ankety
Niektoré komentáre hodnotiace v ankete moju pedagogickú prácu mi ukázali,
že bude asi dobré, keď sa pokúsim sformulovať svoju predstavu o tom,
čo je a čo nie je dobré učenie.
(Keďže anketa sa týka hlavne "priamej" výuky, t.j. prednášok a cvičení, pod výukou tu myslím len túto jej časť.
Teda nie vedenie bakalárskych a diplomových prác, zapájanie do ŠVK, naozajstného výskumu apod.).
- 1. Moje hlavné východisko je, že učím dospelých ľudí, ktorí sa sami a bez nátlaku rozhodli študovať na FMFI,
pričom to so štúdiom programu, ktorý si zvolili (fyzika, teoretická fyzika, ...) myslia aspoň zatiaľ vážne.
To znamená, že buď (zatiaľ) rátajú s tým, že sa tým budú živiť, alebo ak už teraz tušia že možno nie,
tak nepredpokladajú, že by sa to malo odraziť na znížení požiadaviek učiteľov voči nim
(učitelia teda majú učiť tak, akoby sa všetci študenti v danom krúžku
mali stať profesionálmi v odbore tohoto krúžku).
- 2. Reálna práca v odboroch, o ktorych tu hovoríme, si vyžaduje (aj) celoživotné intenzívne vzdelávanie.
Veda sa rúti rýchlo vpred a je naozaj čo robiť, aby sa s jej "predným frontom" držal krok.
(Väčšina ľudí na tejto fakulte, mňa nevynímajúc, to prísne vzaté nestíha.)
Pritom vedec už nie je študentom, takže dominantne sa samovzdeláva.
Prechod od "vzdelávania" k samovzdelávaniu nie je ostrý a u rôznych ľudí nastúpi v rôznom čase.
(Malo by byť určite zastúpené, v rozumnej miere, už na základnej škole, ale otáľať s tým ešte aj na vysokej škole je už naozaj veľmi, veľmi neprezieravé.
Na konferenciách či seminároch bude treba vedieť rýchlo vyťažiť užitočnú informáciu
z množstva rečí, slajdov, posterov, rozhovorov pri kávičke apod.
Ešte som nevidel, že by na konferencii niekto z publika pri každom slajde hlásil
"počkajte, prosím Vás, nestihol som si to ešte opísať".)
- 3. Od učiteľa teda (vo vlastnom záujme!) nemáme žiadať, aby nám pekne pomaličky diktoval, že
"teleso ponorené do kvapaliny, opakujem, ponorené do kvapaliny, je nadľahčované ...".
Tak síce všetko "stihneme", budeme mať úhľadné (a hneď na hodine dômyselne farebne odlíšené) poznámky,
ale po prvej konferencii či debate so zahraničným kolegom to plní hrôzy zabalíme a ujdeme čo najďalej od toho, čo sme vyštudovali.
Zistíme, že sme študovali čosi akoby úplne iné, ako potrebujeme.