Diplomová práca
Názov
Analýza a tvorba jazykových grafov ľudí pred a po afázii na báze angličtiny
Vedúci
doc. RNDr. Mária Markošová, PhD.
Konzultant
Mgr. Peter Náther, PhD.
Anotácia
Študent vytvorí softvér na konštrukciu jazykového grafu spisovateľa píšuceho anglicky . Jedná sa o spisovateľa , ktorý utrpel mozgovú príhodu z následkom afázie, Afázia je porucha reči, kde človek nesprávne používa slová , poprípade nedokáže udržať správny slovosled. Pomocou svojho softvéru študent zanalyzuje metódami z teórie grafov jednu knihu pred poruchou a jednu napísanú po poruche. Práca je súčasťou spoločného projektu s prof. Czefalvayom z Katedry logopédie Pedafogickej fakulty.
Cieľ
Cieľom je určiť ako afázia u spisovateľa ovplyvní jazyková sieť konštruovanú na báze jeho kníh..
Literatúra
Dorogovtsev, S. N., Mendes, J. F. F., Language as an Evolving WordWeb, Proc. Royal Soc. London B268(2001) 2603 - 2606
Markošová M., Network model of human language, Physica A 387 (2008) 661 - 666
Motter A., E., de Moura A., P., S., Ying – Cheng L., Dasgupta P. – Topology of the Conceputal Network of Language, Phys. Rev. E 65, 065102 ®, 2002
Ferrer i Cancho, R., Solé R., V. - The Small World of Human Language, Proc. Royal Soc. London B, 2261, 2001
Dorogotvtsev S., N., Mendes J., F., F. - Accelerated Growth of Networks, Cond-mat/0204102, 2002
Sarajlic, A., Malod-Dognin, N., Yaveroglu, O. N., Przulj, N. – Graphlet-based Characterization of Directed Networks, Scientific Reports – Nature 6, 2016
Markošová, M. – Dynamika sietí
Henseler, I., Regenbrecht, F., Obrig, H. - Lesion correlates of patholinguistic profiles in chronic aphasia: comparisons of syndrome-, modality-and symptom-level assessment. Brain, 137(3):918–930, 2014
Erdos, P., Rényi, A. - On random graphs i. Publ. math. debrecen, 6(290-297):18, 1959
Pržulj, N. - Biological network comparison using graphlet degree distribution. Bioinformatics, 23(2):e177–e183, 2007
Ostatné zdroje použité v texte budú zaznačené v práci, časti Literatúra
Pokrok
Marec, apríl: (verzia 1.0)
Preštudovaný dodaný dokument o úvode do teórie grafov, rôznych typoch sietí a náhodných grafov
Vypracovaná prvá verzia implementácie Barabási-Albert modelu
Vypracovaná prvá verzia implementácie grafu na ukladanie slovnej siete
Máj: (verzia 1.1)
Upravenie a vylepšenie implementácie Barabási-Albert modelu
Využitie knižnice networkx v spolupráci s matplotlib na vykreslenie grafov a porovnanie s knižnicovou implementáciou
Pridanie rôznych štatistík do implementácie slovnej siete
Vytvorené validačné pseudo-náhodné testy pre implementáciu a správne fungovanie Barabási-Albert modelu a slovnej siete
Začiatok písania dokumentu diplomovej práce, zoznamovanie sa s Latexom, pripravená kostra dokumentu
Prototyp implementácie a dokumentu, prezentácia práce a pomocné zdroje (máj, verzia 1.1)
Prvé časti diplomovej práce. Obsahujú zdrojový kód. Jednotlivé časti predstavujú:
Súbor my_barabasi_albert.py predstavujúci implementáciu Barabási-Albert modelu siete (okomentovaný kód)
Súbor graph.py predstavujúci momentálnu (začiatočnú) implementáciu triedu pre ukladanie slovnej siete (reprezentácia pomocou grafu)
Zložku images obsahujúcu obrázky príkladov grafov Barabási-Albert modelu, slovnej siete a distribúcie stupňov uzlov siete
Zložku tests obsahujúcu testovacie súbory modelov (validácia implementácie)
Zložku texts, v ktorej sa nachádzajú rôzne texty použité v testovaní slovnej siete
Dokument predstavujúci momentálnu verziu dokumentu diplomovej práce
Jún - október: (verzia 1.2)
Pokrok v písaní dokumentu práce
Preskenované 2 knihy autora P.Westa, z ktorých bol vytiahnutý čistý text
November: (verzia 1.3)
Pokrok v písaní dokumentu práce
Prototyp dokumentu (november, verzia 1.3)
December: (verzia 1.4)
Pokrok v písaní dokumentu práce, dopísanie teoretickej časti, začatie časti Výskum
Pridanie mnohých funkcií pre analýzu slovnej siete a vzájomné porovnávanie dvoch sietí
Pridanie funkcií pre grafletovú analýzu, prvá verzia
Pridanie rôznych porovnávacích funkcií, zovšeobecnené vykresľovanie
Pridanie využitia matice susedností pomocou knižnice numpy, využitie mnohých iných funkcií
Rozdelenie programu do viacerých logických tried (Node, Graph, Compare, Plot)
Spísanie a vyskúšanie nových testovacích funkcií
Získanie mnohých údajov o štruktúre textov daných prácou (pred a po afázii)
Pripravenie prezentácie pokroku práce
Prototyp implementácie a dokumentu, prezentácia práce a pomocné zdroje (december, verzia 1.4)
Február: (verzia 1.5)
Pokrok v písaní dokumentu práce, dopísanie teoretickej časti, návrhu, cieľu, začatá kapitola výskum, prerozdelenie dokumentu
Pridanie mnohých funkcií pre analýzu slovnej siete a vzájomné porovnávanie dvoch sietí
Pridanie funkcií pre grafletovú analýzu, finálna verzia
Pridanie rôznych porovnávacích funkcií, upravené vykresľovanie
Pridanie jednoduchého grafického rozhrania a jeho rozdelenie do osobitného súboru
Pozmenenie štruktúr a obsahu tried pre kompatibilitu s grafickým rozhraním
Opätovné získanie mnohých údajov o štruktúre textov daných prácou (pred a po afázii)
Zakomponovanie iných programov či naprogramovanie vlastných podľa pseudokódov (ORCA, PGD)
Možnosť počítania konkrétnych štatistík pre konkrétne uzly, počítanie a zobrazenie distribúcií, uloženie výsledkov
Prototyp dokumentu
Kód programu bude neskôr pridaný tu a na osobný Github: https://github.com/Jozkings
Apríl: Finálna verzia
Dokončenie dokumentu práce a aplikácie
Dokument
Kód je taktiež dostupný na Githube: (link)
Bakalárska práca
Názov
Editor animácií k textom Multimediálnej čítanky
Školiteľ
RNDr. Marek Nagy, PhD.
Anotácia
Projekt Multimediálna čítanka (MMČ) prezentuje deťom texty príbehov, ktoré sú aj narozprávané. Deti sa pomocou nich zdokonaľujú v hlasnom čítaní. Využitie princípov aplikácie Scratch na "zanimovanie" príbehov sa ukazuje ako vhodná aktivita na trénovanie porozumenia textu. Na tento účel by sa rozšírila možnosť obrazového doprovodu k príbehom z MMČ. Využije sa projekt Blockly, ktorý sa modifikuje na jednoduchú manipuláciu so sadami obrázkov. Vzniknutá animácia (program) bude synchronizovaná pomocou udalostí k reprodukovanému textu.
Cieľ
Vytvoriť webovú aplikáciu a zakomponovať ju do jednoduchého prezentačného rámca MMČ. V aplikácii bude možné manažovať pozadia animácie, pridávať postavy a meniť ich kostýmy (podobne ako v Scratch-i). Dynamiku budú vytvárať udalosti, ktoré nesú informáciu o slove, ktoré sa práve reprodukuje. Časovým udalostiam sa treba vyhnúť, aby výsledná animácia bola zmysluplne realizovaná aj pri nahrávkach toho istého textu rôznymi deťmi s rôznym tempom čítania. Využije sa node.js, JavaScript (ES6), HTML5..
Časový plán
November: Sprevozniť modul Blockly v okne, realizované v sekcii div
December: Rozšírenie modulu, vyrobenie nových kachličiek, skompletizovanie možností okna
Január: Doladenie prepojení s ostatnými elementami, prvý prototyp
Február: Prvý test prototypu na pomocnej stránke
Zdroje
Blockly a publikácie (link)
JavaScript (link)
Node.js (link)
Express (link)
HTML5 (link)
CSS3 (link)
MYSQL (link)
Čo je pedagogický softvér, I. Kalaš (.doc)
Existujúce systémy a bakalárske práce ním venované
Multimediálna čítanka (link)
Scratch (link)
MIT Inventor 2 (link)
Vizuálne programovanie v jazyku Scratch a jeho použitie v praxi, T. Boór, Bratislava, 2016 (link)
Vizuálne programovacie prostredie pre mobilné zariadenie, D. Dobiáš, Univerzita Komenského v Bratislave, FMFI, 2017(link)
Detské kockové aktivity na precvičovanie elementárnych zručností, Univerzita Komenského v Bratislave, FMFI, 2018 (link)
Snehová gúľačka - výučbová sieťová online hra na nácvik priestorovej orientácie v čítaní, M. Smutný, Univerzita Komenského v Bratislave, FMFI, 2014 (link)
Plán a postup práce
V prezentáciach na stiahnutie nižšie je zhrnutý popis toho, čo sa do doby začiatku marca na práci spravilo, čo sa plánuje spraviť a na čo všetko treba pri tvorbe myslieť.
Denník
18.02.2019 - 24.02.2019 : Nasadenie prototypu do skúšobnej verzie stránky
25.02.2019 - 03.03.2019 : Upravenie prototypu pre potreby stránky(veľkosť, zobrazenie)
04.03.2019 - 10.03.2019 : Zavedenie JavaScript Interpreteru
11.03.2019 - 17.03.2019 : Úprava doterajších kociek pre Interpreter a vytvorenie 4 nových kociek
18.03.2019 - 24.03.2019 : Rozdelenie kociek, úprava programu až pre 4 postavičky
25.03.2019 - 31.03.2019 : Pridanie keyEventov do Blockly, nové buttony pre spúšťanie a zmeny Blockly
01.04.2019 - 07.04.2019 : Prepojenie skúšobnej stránky s databázou a Node.js serverom spolu s certifikátmi
08.04.2019 - 14.04.2019 : Vytvorenie triedy pre postavičky a pridanie 3 nových kociek pre postavičky
15.04.2019 - 21.04.2019 : Úprava chodu Interpreteru, zvýrazňovanie vykonávaných blokov
22.04.2019 - 28.04.2019 : Zrušenie Interpreteru pre neefektívnosť, nahradenie asynchónnymi JavaScriptovskými funkciami, úprava práce s databázou
29.04.2019 - 05.05.2019 : Nové kocky, rozdelenie kociek, doladenie práce s databázou, doladenie pracovania s obrázkami
06.05.2019 - 12.05.2019 : Začiatok realizácie real-time zmien, možnosť mať ľubovoľný počet postavičiek
13.05.2019 - 19.05.2019 : Vylepšenie práce s databázou a serverom, prvé testovanie, možnosť premenovať postavičku, dokončovanie real-time zmien
20.05.2019 - 26.05.2019 : Opravenie chýb z testovania, druhé testovanie, spísanie implementácie, návrhu, testovania a záveru, možnosť novej animácie
27.05.2019 - 31.05.2019 : Vyskúšané všetky používateľské scenáre pre rôzne príbehy a situácie, dopísanie a odovzdanie dokumentu, odovzdanie práce
Prototyp
Prvý prototyp bakalárskej práce. Obsahuje zdrojový kód, súbor README, screenshoty, ktoré možno vidieť nižšie, a dokument na stiahnutie taktiež nižšie
Ukážky z prototypu:
Ročníkový projekt 1
Názov
Herňa
Popis
Hra vytvorená v Pythone, ktorá obsahuje dve najpopulárnejšie hazardné kartovy hry Poker a BlackJack, v ktorých si zmeriate sily s počítačom
Ukážky z hry:



Ročníkový projekt 2
Názov
Knižnica
Popis
Databázový systém pre knižnicu
Kontakt
Školský email: kubik32@uniba.sk
Osobný email: jozef.kubik1@gmail.com