Autor
Claudia Barillová
Názov
Softvérová podpora vyučovania matematiky Hejného metódou - prostredie Krokovanie
Školiteľ
RNDr. Peter Borovanský, PhD.
Konzultant
RNDr. Dagmar Môťovská, PhD.
Cieľ
Cieľom práce je vytvoriť mobilnú aplikáciu (pre mobil/tablet) na tému zvoleného prostredia Hejného matematiky (HM). Aplikácia pre prvý stupeň ZŠ musí spĺňať zásady tvorby didaktického softvéru. Aplikácia musí byť testovaná na skupine žiakov, a následne upravená podľa zistených potrieb a event. nedostatkov. Zvolené prostredie HM pokrýva viacero typovo odlišných gradujúcich úloh/úrovní zodpovedajúcich konceptom, ktoré žiaci na danej úrovni objavujú. Aplikácia precvičuje každú úlohu/úroveň na sade predvolených a generovaných zadaní. Až po jej zvládnutí môže žiak pokročiť do ďalšej úrovne. Žiak má možnosť vytvoriť vlastné zadanie v rámci každej úlohy/úrovne. Pri návrhu nového zadania (ako aj pri jeho riešení) aplikácia indikuje počet existujúcich/zostávajúcich riešení daného zadania. Generátor zadaní musí generovať zadania s rozumným počtom existujúcich riešení. Aplikácia si ukladá výsledky práce žiaka, ponúka možnosť priebežnej kontroly a prehľad hodnotenia úspešnosti. Ak to situácia dovolí, prvé testovanie s deťmi v triede sa predpokladá v apríli, druhé testovanie v triede sa predpokladá v júni. Aplikácia bude publikovaná a dostupná cez službu Google Play.
Anotácia
Aplikácie sa opierajú o didaktickú kvalitu vyučovania matematiky Hejného metódou, zadania úloh budú vyberané z učebníc matematiky Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková, J., Bomerová, E., Michnová, J.: MATEMATIKA 1.-5., učebnice pro základní školy, Fraus, 2007-2011. Samotné matematické prostredia z týchto učebníc poskytujú gradáciu, flexibilitu a počítajú s interaktivitou, čo sa týka stvárnenia učebnej látky, úloh na riešenie, aj stratégií riešenia. Tieto vlastnosti prostredí treba využiť a preniesť do navrhovaného softvéru. Navrhovaný softvér ponúkne jednotlivým žiakom dostatočné množstvo úloh na jednotlivých úrovniach, podľa ich individuálnych potrieb, čím bude prínosom pre vyučovanie Hejného metódou. Zároveň treba zabezpečiť technickú kvalitu softvéru, kvalitu grafiky, používateľský komfort, prehľadnosť, spoľahlivosť a rýchlosť.
Časový plán
September: výber práce
Október: návrh levelov
November: návrh layoutu a hľadanie zdrojov
Január: prototyp a východisková kapitola bakalárskej práce
Február: GUI
Marec: generovanie úloh
Apríl: testovanie aplikácie na žiakoch a implementácia úprav a pripomienok
Máj: odovzdanie bakalárskej práce
Denník
Týždeň 14.2.-20.2.: práca na úlohach 4-7 z 1. levelu
Týždeň 21.2.-27.2.: práca na úlohach 8-10 z 1. levelu
Týždeň 28.2.-6.3.: úprava animácie 1. levelu, úprava funkcionality buttonov
Týždeň 7.3.-13.3.: práca na úlohach 1-3 z 2. levelu
Týždeň 14.3.-20.3.: práca na úlohach 4-7 z 2. levelu
Týždeň 21.3.-27.3.: práca na úlohach 8-10 z 2. levelu
Týždeň 28.3.-3.4.: práca na úlohach 1-3 z 3. levelu
Týždeň 4.4.-10.4.: práca na úlohach 4-10 z 3. levelu
Týždeň 11.4.-17.4.: práca na úlohach 1-5 zo 4. levelu
Týždeň 18.4.-24.4.: práca na úlohach 6-10 zo 4. levelu
Týždeň 25.4.-1.5.: práca na editoroch 1. a 2. levelu
Týždeň 2.5.-8.5.: práca na editore 3. levelu
Týždeň 9.5.-15.5.: práca na editore 4. levelu
Týždeň 16.5.-22.5.: písanie práce
Týždeň 23.5.-29.5.: písanie práce
Zdroje
O edukačnom sofvéri
O Hejného metóde
H-mat: Čo je to „Hejného metóda“?
Hejného metóda: Matematika môže deti naozaj baviť
Autor: M. Púpavová
Hejného metoda - příručka pro MŠ
Autori: J. Slezáková, I. Grafová, M. Máková, P. Prokopová Machalová, L. Rybová, E. Šubrtová
Princípy Hejného metódy krížom – krážom prostrediami –
4. časť
Autor: M. Konrádová
Existujúci softvér s Hejného metódou výučby
Matika.in: Úlohy z matematiky pre deti na základných školách
Podobné staršie bakalárske práce
SPIŠÁKOVÁ Andrea: Softvérová podpora vyučovania matematiky Hejného metódou – prostredie Parketovanie, FMFI UK Bratislava, 2018
PIKULEVA Mariia: Softvérová podpora vyučovania matematiky Hejného metódou – prostredie Drievka, FMFI UK Bratislava, 2021
Súbory na stiahnutie