Motto
Za väčšinu toho čo viem, vďačím svojim žiakom.
Búrlivý rozvoj komunikačných a informačných technológií (IKT) spôsobil, že:
Pre vyučovanie matematiky to znamená:
Pôsobil som 28 rokov na gymnáziu J. Hronca v Bratislave. Denný kontakt so žiakmi, pre ktorých bol počítač samozrejmosťou, ma donútil všímať si existenciu IKT. Odkedy poznám didaktický softvér Cabri, sa používanie IKT vo vzdelávacom procese stalo hlavnou náplňou mojej práce. Aj preto som sa rozhodol napísať Matematickú Elektronickú Čítanku.
Prečo čítanka a prečo nie učebnica? Vedú ma k tomu dva dôvody. Učebnica predpokladá zhodu s takým základným pedagogickým dokumentom, ako sú napr. osnovy, čítanka predkladá čitateľovi len akýsi výber toho, čo autor pokladá za zaujímavé. Druhým dôvodom je, že v čítanke chcem zdôrazniť také základné črty matematiky, ako sú konkrétnosť, intuícia a konštrukcia [1], ale matematika prežíva, je užitočná a cenná preto, že spája tieto črty s ich protipólmi, ako sú všeobecnosť, logika a analýza. Dejiny matematiky sú ako kyvadlo, ktoré sa prikláňa raz na jednu, potom zas na druhú stranu. Vždy, keď matematika získa nové prostriedky, začína búrlivo objavovať, konštruovať a aplikovať v praxi svoje výsledky. Táto paradigma je, myslím si, vlastná súčasnej matematike a je podľa mňa aj prijateľnejšia pre čitateľa.
Touto čítankou chcem osloviť žiakov, poslucháčov učiteľského štúdia matematiky ale hlavne učiteľov matematiky. Chcem ich vyprovokovať a inšpirovať k tomu, aby v úvode spomenuté zmeny obsahu a spôsobu vyučovania matematiky prijali za svoje. Dúfam že touto čítankou aspoň načrtávam spôsob ako možno tieto zmeny konštruktívnym spôsobom realizovať. Čítanku ponúkam všetkým tým ktorí cítia, že vyučovanie matematiky treba radikálne zmeniť.
Text je členený na tri knihy:
  A. Aritmetika, algebra a základy analýzy (túto vám teraz predkladáme)Ich členenie na časti a kapitoly je v mape čítanky.
Spôsob spracovania
V čítanke je obsah prezentovaný formou textu s hypertextovými odkazmi na:Ťažiskom čítanky sú riešené príklady a úlohy. Tieto:
Čítanka obsahuje aj metodické poznámky k prezentovaniu učiva určené učiteľom.
V závere každej časti sú uvedené riešenia, alebo aspoň výsledky úloh. Riešenia úloh s označením Prémia [2] posielajte na adresu autora.
Prajem Vám pri práci s touto čítankou veľa zaujímavých chvíľ.